28 January 2012

SEJARAH SEKOLAH SMKST



Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Tong (SMKST) merupakan salah sebuah sekolah yang terletak dalam daerah Setiu, Terengganu. Pada mulanya sekolah ini bernama Sekolah Menengah Bukit Fikri, Sungai Tong. Nama tersebut sempena dengan lokasinya yang terletak di atas sebuah bukit iaitu Bukit Fikri, Sungai Tong. Walau bagaimanapun nama itu telah ditukar kepada nama yang dikenali sekarang iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Tong. Pertukaran nama tersebut dibuat kerana permintaan dan desakan penduduk Sungai Tong melalui Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).
                                        


Logo SMK Sungai Tong

                                        
                                                    
Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Tong terletak di Kampung Sungai Tong dengan keluasan kawasan lebih kurang 20.426 ekar. Tapak kawasan ini dahulunya merupakan kawasan kebun getah. Oleh kerana kawasan dikira sesuai sebagai tempat mendirikan sebuah sekolah menengah demi kepentingan dan kemudahan anak-anak penduduk sekitarnya, maka kawasan kebun getah tersebut telah diambil alih oleh pihak kerajaan bagi maksud tersebut lalu berbinalah Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Tong dengan lokasi dan bentuk fizikalnya sebagaimana yang ada sekarang selepas beberapa siri perkembangan dan pembangunan. Proses meratakan tapak dan pembinaan bangunannya bermula pada tahun 1979. Dalam jangka masa 4 tahun proses pembinaannya, sekolah ini telah disiapkan oleh pihak kontraktor pada tahun 1983 dengan menelan perbelanjaan RM1.5 juta.

Pada tahun pertama (1983) operasinya bermula 3 kelas dibuka dan diperuntukkan bagi pelajar Tingkatan 1 dan 2 kelas untuk pelajar Tingkatan 2. Pelajar Tingkatan 1 terdiri daripada pelajar lepasan beberapa buah sekolah rendah yang tinggal di kampung-kampung sekitarnya. Manakala pelajar Tingkatan 2 pula merupakan pelajar-pelajar yang tinggal di kampung-kampung sekitarnya yang belajar di Sekolah Menengah Padang Midin dan Sekolah Menengah Ibrahim Fikri.

Setahun kemudian iaitu pada 9 Februari 1984, Sekolah Menengah Sungai Tong telah dirasmikan oleh Y.B. Dato’ Mohamad Khalil bin Yaakob, Timbalan Menteri Pendidikan pada masa itu.

Pada masa itu, jurusan pelajaran yang disediakan adalah sama seperti sekolah menengah jurusan sastera yang lain. Tetapi semenjak Disember 1989, kelas aliran Arab telah dijalankan dengan satu kelas tingkatan satu, jumlah kelas aliran Arab kini (2009) ialah 3 (Tingkatan 1 – 3). Bermula tahun 1993 – 1997, kelas aliran Arab ditawarkan kepada pelajar-pelajar tingkatan 4 dan 5. Dengan adanya kelas aliran Arab ini, secara langsung memberi kemudahan, persediaan dan peluang kepada anak-anak tempatan untuk melanjutkan pelajaran mereka ke sekolah menengah atas dalam bidang aliran agama di samping aliran Sastera. Bermula 1995, aliran Sains diperkenalkan kepada pelajar-pelajar tingkatan 4 sehingga kini. Sementara kelas mata pelajaran vokasional (Automobil) dimulakan pada tahun 2004 hingga kini yang memberi pendedahan kepada pelajar-pelajar dalam pembaikan automobil. Seterusnya dengan tujuan memberikan pendidikan yang lebih tinggi dan ke arah pendemokrasian pendidikan, kelas tingkatan enam aliran Sains mula dibuka pada tahun 2003 dan ditambah kepada aliran Kemanusiaan pada tahun 2004.


Dalam aspek pembangunan fizikal, pada awal pembinaannya,Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Tong hanya mempunyai 3 buah bangunan sekolah sahaja,termasuk sebuah bangunan Bengkel Seni Perusahaan. Oleh kerana pertambahan pelajar yang kian meningkat serta hasil desakan Persatuan Ibu Bapa dan Guru, kerajaan telah meluluskan peruntukan dan membina sebuah lagi bangunan sementara.Seterusnya pada tahun 1985, 2 blok bangunan tingkatan 3 telah dibina sebagai bangunan tambahan untuk menampung pertambahan jumlah pelajar. Hasilnya terbinalah Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Tong dengan ciri pembangunan fizikalnya seperti terdapat sekarang.

Pada bulan Jun 1987, sebuah asrama sementara telah dibina untuk kemudahan pelajar-pelajar yang tinggal berjauhan dan agak pedalaman dari sekolah ini. Di samping itu kemudahan dan keutamaan diberi kepada pelajar yang akan menduduki peperiksaan SRP, SPM dan STPM setiap tahun iaitu tingkatan 3, 5 dan 6. Oleh sebab keperluan asrama yang lebih baik dirasai perlu, lalu dua blok asrama telah dibina pada tahun 1900 iaitu masing-masing sebuah untuk kemudahan penginapan pelajar lelaki dan sebuah untuk pelajar perempuan. Asrama pelajar lelaki dikenali sebagai ASPURA dan asrama perempuan dipanggil dengan nama ASPURI. Kos pembinaan kedua-dua buah bangunan asrama berkenaan dianggarkan sebanyak RM 100,000 termasuk sebuah asrama desa dengan kosnya lebih kurang RM 50,000. Pada tahun 1993,RM 70,000 telah dibelanjakan untuk membesarkan dua unit bangunan asrama lelaki serta perempuan untuk pembinaannya telahpun siap.

Pada masa sekarang, Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Tong telah mempunyai 5 blok bangunan tenpat belajar dengan 45 buah bilik darjah,7 buah makmal,sebuah perpustakaan, dua buah bilik guru, sebuah bilik pejabat, sebuah bilik bimbingan dan kauseling, dua buah bilik ketua bidang, sebuah bilik sumber dan dua buah bilik ERT. Manakala bilik lain yang baru dibuka ialah sebuah bilik disiplin dan sebuah bilik Skim Pinjaman Buku Teks.

Oleh sebab perkembangan pendidikan dan pertambahan,ternyata ruang bilik darjah yang terhad perlu ditambah. Justeru mulai 1997, dua buah makmal sains terpaksa digunakan untuk menempatkan kelas-kelas terapung. Namun pada tahun 1998, sebuah bangunan tambahan yang mempunyai 3 bilik telah siap dibina bagi mengatasi masalah tersebut.

Pada tahun 1991, sebuah kompleks rumah guru terdiri daripada sebelas unit kelas D telah siap dibina. Kompleks rumah guru menjadi petempatan sebahagian guru yang mengajar di kawasan ini, jumlah kesemua rumah guru yang dibina di kawasan belakang kawasan sekolah ini ialah 6 buah iaitu 5 buah jenis berkembar dan sebuah rumah untuk pengetua. Satu unit flet 4 tingkat telah dibina untuk meberi kemudahan kepada ramai guru tinggal di situ.

Mulai tahun 2005, dua bangunan baru dibina di bahagian hadapan yang menempatkan pejabat, bilik guru, bilik mesyuarat, bilik bimbingan dan kaunseling, makmal, stor sukan, koperasi, dewan terbuka, makmal bahasa, bilik tayangan, bilik amali solat dan bilik darjah. Pembinaan satu bangunan 3 tingkat dan satu bangunan 4 tingkat lebih menyerlahkan lagi pambangunan SMK Sungai Tong. Satu dewan besar juga dibina di atas tapak gelanggang tenis dan satu unit rumah guru. Dengan adanya dewan yang diberi nama ”Dewan Intelek” memudahkan pelaksanaan pelbagai program di peringkat sekolah, daerah dan negeri terutama aktiviti kokurikulum.

Pada tahun 2009, pembangunan SMK Sungai Tong semakin rancak, dua bangunan asrama telah dibina bersebelahan kawasan sekolah untuk menempatkan pelajar-pelajar lelaki dan perempuan. Antara kemudahan yang disediakan di asrama baru ialah dewan makan, bilik belajar, bilik rehat, gelanggang permainan, dewan serbaguna dan bilik warden. Lapan unit rumah guru juga dibina untuk memberikan kemudahan kepada guru-guru SMK Sungai Tong.

No comments:

Post a Comment